Förgasare enl. egen erfarenhet samt "stulet" info

FÖRGASAR VAL OCH TUNINGS RIKTLINJER

VÄLJ RÄTT FÖRGASAR STORLEK

Förgasare är en omfång av storlekar i CFM. CFM står för "kubik per minut". Detta är ett mått för summan av luft som kommer att flöda genom förgasaren vid vidöppna spjäll medans en specificerat summa av vakuum är begränsad till spjällplattorna.

Varje förgasare är flexibel att täcka ett vitt omfång av motor storlekar p.g.a. flödets kännande av sekundär luft ventiler. Även när sekundär ventils spjällplattor är öppna, dess luft ventiler kommer att inte tillåta flöde genom dem tills motorn kan till hantera extra luft och bränsle. Detta förhindrar tvekan under acceleration.

Där finns inga magiska formler för avgöra rätt förgasar storlek för varje motor. Olika förgasar storlekar kan producera liknande maximal hästkraft, men kommer variera kraftigt i låg och mellanregistret. Dessa variationer kommer att påverka motorns drivande uppträdande, särskilt i gata drivna applikationer. Nyckeln är luftflöde hastighet genom förgasaren, vilken producerar en tomrum signal till dra bränsle genom huvud munstycken.

För stor förgasare kommer att inte generera tillräckligt med vakuum till att starta primär kretsen innan man uppnått en högre RPM nivå. När spjällen är fullt öppnade i primär kretsens bränsle flöde vid fullt gaspedal pådrag gör att motorn tvekar eller ”dör”.

Nedan är några data diagram givna beräknade luft flödes krav för ett antal motor storlekar. Om du är väljer en förgasare för gata användning, var konservativ på storlek. Om ditt fordon är ändrad med en höga stall speed utväxling än 3.90 eller bättre utväxling, då är det vanligtvis säkrare att till gå till en större storlek på förgasaren.

 

                           ←-----------------------------------  ENGINE RPM ---------------------------------→

      C.I.D.             2500           3000           3500            4000             4500            5000            5500            6000           6500

                                ←----------------------------------- CFM ---------------------------------→

Carter/Edelbrock

Metering Rods:
Size: Carter: Edelbrock:
.057 x .049 16-5749 1437
.063 x .037 16-6337 1442
.063 x .047 16-6347 1443
.065 x .037 16-6537 1444
.065 x .052 16-6552 1460
.067 x .055 16-6755 1463
.067 x .042 16-6842 ----
.068 x .047 16-6847 1447
.068 x .052 16-6852 1448
.068 x .057 16-6857 1436
.070 x .042 16-7042 1450
.070 x .047 16-7047 1451
.070 x .052 16-7052 1452
.070 x .057 16-7057 1418
.071 x .047 16-7147 1453
.073 x .037 16-7337 1454
.073 x .042 16-7342 1455
.075 x .037 16-7537 1458
.075 x .042 16-7542 1419
.075 x .047 16-7547 1459

Main jets:
Size: Carter: Edelbrock:
.083 120-383 1422
.086 120-386 1423
.089 120-389 1424
.092 120-392 1425
.098 120-398 1427
.101 120-401 1429
.104 120-404 1430
.107 120-407 1431
.110 120-410 1432
.113 120-413 1433
.116 120-416 1434

The early AFBs had a "dog's breakfast" method of number identification on metering rods. Newer rods such as yours are easier to tell the size...a 16-7047 rod would have a large diameter (economy) of .070 and small diameter (power) of .047.
The jet size is the actual diameter plus .300... why I don't know...120-398 jet will be .098 diameter.
A new Carter 600 cfm usually has .098 (or .400) primary jet with a 7047 (or 7147) rod and .095 secondary jet.
Don't forget that Edelbrock AFBs use the same jets/rods and metering rod spring assortment.

Sist men inte minst GLÖM INTE flottörnivån... Nedan ses: Carter/Edelbrock