Inköpt 2009-07-13 per annons i "blocket" av Robin i Stockholm. Annons-bild :

Fakta:

Model Year: 1969
Body Style Code: Coupe w/ Standard Int., Buckets
Exterior Paint Code: Lime
Interior Trim Code: Black, Standard Buckets
Date Code: 28K Day|October
District (DSO) Code: New York
Axle Ratio Code: 3.00:1 Standard Differential
Assembly Plant: Metuchen, NJ
Body Style: Hardtop
Engine Code: 250 6cyl
Cid | HP | Torque Model
250 | 155

351 Cleveland såklart !

Inköpt till Mustangen 2009-07-21. Nu bygger vi till massa hk.Vi är tacksamma för alla tips, erfarenheter & fakta inför det

lemmy@creanord.se eller morgan156@hotmail.com

motor2.jpg (206199 byte)

 

 

 

 

 

 

 

 

2010-07-01 Vår motor har nu genomgått mycket arbete eftersom den visade sig vara i dåligt skick, någon stolpe hade tidigare lyckats med konstycket att vända två vevstakslager fel  och även svetsat i pickup silen till oljepump, då tråget hade en buckla. Flödet genom pickupen var starkt nedsatt, vilket ihop med stakarnas fel gjort att ett lager åkt med runt och havererat vevaxel. Även ringar i kolvarna hade fastnat. Cylinder loppen hade klarat sig och horning behövdes endast göras och en "ny" vevaxel oslipad original från annons i blocket från en Cougar 351 Cleveland freak inköptes och behövdes bara poleras :) Nya lager, ringar (oborrat block) Kamaxel från Edelbrock lite vassare än original framtagits för att passa med vårt Edelbrock dual plane insug, som med en 650 Holley dubbelpumper skall leverera luft o bränsle till original (open chamber)2v topparna som är i ordning gjorda och polerade av en släkting i Nora som jobbar med toppar (www.kajan-racing.se), vidare får avgaserna hjälp att lämna bilen via headers. Dessa toppar får sitta i tills/om/ifall att vi lyckas få 2v closed topparna från usa (www.ausfordparts.com/index.html) som vi kämpat med sen i november 2009 Tyvärr verkar det som vi är blåsta på pengar/toppar. VARNING för detta företag! Dom två leveranser från Summit i USA har vi också självklart fått ny oljepump, kamdrivning, el soppa pump, vattenpump och lite annat smått diverse utöver ovan skrivet :) Vidare har vi även tvättat, putsat å donat, var ganska mycke skit i vatten kanaler... block & toppar är lackat av Ronny i Nora med egenhändig blandning av nästan Ford blå... Motorn är snart på väg i, med nya motorfästen från Mustangparts här hemma i ett motor rum som snart skall lackas halvblank svart. Vi börjar med den gamla 3 växlade manuella lådan som satt ihop med den 250 6a då vi köpte bilen. Inför nästa vinters mekande hoppas vi på topparna 2v closed chamber + en låda med mera växlar, manuell och eventuell uppgradering av bakaxel från vår 8" till en 9tum med diff.

motor3.jpg (243504 byte) motor4.jpg (153175 byte) motor5.jpg (241544 byte) motor6.JPG (238356 byte)

Shelby dropet. drop.JPG (179445 byte)

Sen slank den i, början av oktober 2010 motor7.JPG (242671 byte) motor8.JPG (210116 byte) Nu börjar det bli spännande, koppla in allt el & reglage samt bygga 2,5 tums avgas system från headers å bakåt i rostfritt.    Mera bilder