Kylsystemet 351 Cleveland

351C4Vfordad010.jpg (130557 byte) Controlled by pass system, ett nytt sätt (på -70 talet) av Ford att värma upp motorn snabbare utan "hot spot spjäll"

En mycket viktig sak att tänka på då man köper termostat till sin Cleveland, eftersom "alla?" leverantörer i vårat kära land säljer 351 Windsor´s termostat som inte fungerar i en Cleveland motor. Överhettning kan ske!

 

clevelanand-termostat-vanlig.jpg (43383 byte) Skillnaderna på termostaterna, den vänstra är Cleveland. Som synes har den en kopparplatta i botten,351c-termo.jpg (33810 byte)

 som stänger mot by-pass restrictor brickan.thermostat_restrictor.jpg (437664 byte) thermostat2.jpg (89816 byte) då den öppnar för flöde mot kylaren.

Efter att ha granskat en termostat med riktig funktion som satt i den nyinköpta motorn till Cougaren, har jag sett att den lilla "kopparplatta" är en typ "stödhylsa" som används inom rörmokeri den är på pressad över värme känsel kroppen på en vanlig 351 Windsor termostat fabrikat Stanton. Således är det ganska enkelt att tillverka sin egna Cleveland termostat